9. maaliskuuta 2017

Pitääkkö, vai päästääkkö? - Runoja

Horisontti
Sitä en kyllästy koskaan katselemaan
Se näyttää, että olen nyt tässä
Huomenna en tässä enää ole
Olen mennyt huomenna eteenpäin
Menen koko ajan, joka päivä vähän eteenpäin

Jos vaan katselisin horisonttiin
Enkä väsyisi ja suuntaisi katsetta maahan
Silloin näkisin vain omat jalkani
Kivet ja risut
Jotka matkaani hidastaa

Olen luja ja vahva
Vaikka olen uupunut
Niin katson silti horisonttiin
Tällöin näen, että kaikki on vielä edessäpäin
Ja niin ei toivo loppuisi koskaan
 
...
 
Kärpäsen pikkurillin kokoinen olen
Sen kokoinen olen, keskellä kaikkea
Näen itseni paljon suurempana
Mutta kun ajatuksissani mietin kaikkea
Huomaan olevani vai kärpäsen pikkurillin kokoinen

Minusta tuntuu, että mieleni on sen kaiken kokoinen
Ja kehoni vain kärpäsen pikkurilli
Kukaan ei voi nähdä kokonaan
Tai käsittää kokonaan
Kuinka suuri on kaikkeus
Mun ajatukseni juoksee ympäriinsä, siellä kaikkeudessa
Se on niin valtava tila, ettei sitä voi käsittää
 
...
Tekee kipeää päästää irti
Ne sanoo, että on vielä kivuliampaa pitää kiinni
En haluaisi päästää, mutten tahtoisi myöskään pitää
Minua kalvaa ajatus, että olisikin virhe päästää
 
Pitääkkö, vai päästääkkö
Molemmat sattuu, tahdon tehdä oikein
Ketä uskoa? Ketä kuunnella?
Tuleeko minun pitää, vai tuleeko minun päästää? 

2 kommenttia: